tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

Erg Chebbi (Hasillabied)

6-8 september

We komen door het woestijndorpje Hassilabied en zien dan de auberge sahara camping liggen. Die staat in de lonelyplanet dus daar maar eens kijken. De aubere is, net als alle andere hotels hier , gemaakt van stro en klei, is redelijk basic maar wel schoon en heeft een zwembad. Het kost 550 dirham incl. eten. We proberen nog te onderhandelen maar dat mag niet baten. Dus we besluiten het te doen en na het uitpakken duiken we snel het zwembad in.

Er zijn zelfs andere gasten! Een Spaans gezin die met camper door Marokko reizen. Tijmen begint meteen tegen ze te praten wat ze natuurlijk niet verstaan. Maar gelukkig kan Tijmen wel in het Spaans tot 10 tellen wat ze dan wel verstaan.

Het is echt een lekker plekje om te verblijven, beetje zwemmen en Tijmen en Mees hebben ook lekker de ruimte om buiten rond te rennen.

We lopen ook nog even de (tot 160m hoge!) zandduinen. 'S Avonds eten Tijmen en Mees frietjes (soort van dan) en kip en als zij op bed liggen kunnen wij relaxed tajine eten.

De volgende dag eerst 's ochtends maar weer even zwemmen en daarna met het autootje naar Merzouga. Merzouga is wat groter dan Hassilabied maar stelt nog steeds weinig voor, het zijn wat lemen huisjes en een paar winkeltjes. Wel zien we wat ski's tegen een huisje aan staan, wat wel een apart gezicht is in de woestijn. Verder kopen we wat drinken en voor iedereen een sjaal als bescherming voor je hoofd en gezicht voor de dromedarisrit in de woestijn die avond. Uiteindelijk gebruiken we de sjaals niet, maar hebben we in ieder geval een paar souvenirs uit Marokko.

Als we weer terug zijn gaat Mees even slapen en gaan we met Tijmen nog maar weer even zwemmen. Dan aan het einde van de middag vlak voor zonsondergang gaan we met de dromedarissen een tochtje door de zandduinen maken. Tijmen en Ivanka op 1 dromedaris en Hugo en Tijmen op 1 dromedaris. Verder gaat er ook nog een Belgisch stel mee en zo rijden we met 4 dieren en de begeleider de zandduinen in. Wel een grappig gevoel, zeker als je een zandduin afgaat moet je je goed vasthouden. En alhoewel Mees hier bang is voor de kleinste poesjes vindt hij dit wel leuk. En Tijmen vindt het ook helemaal super, maar vindt het na een tijdje wel wat lang duren. De rit is erg mooi, de kleuren van de zandduinen zijn bij de zonsondergang super. Als we bij een grote duin zijn aanbeland om van daaraf verder de zonsondergang te bekijken valt dat wat tegen omdat in de verte de zon achter de wolken verdwijnt. Maar het uitzicht blijft evengoed geweldig!

Na een uurtje of 2 zijn we weer terug en eten we voor de verandering tajine en Tijmen en Mees weer ‘friet' met kip. Verbazingwekkend hoe goed Tijmen die slappe friet eet aangezien hij er thuis niks om geeft. De kids eten hier überhaupt erg goed, veel beter dan thuis! We relaxen nadat de kids slapen buiten nog een beetje en gaan ook vroeg slapen, morgen weer een flinke rit voor de boeg naar Agdz in de Draa vallei.

Dades Gorge

5-6 september

Na het bliksembezoek (we zijn er een half uur geweest) aan Ait Benhaddou door naar de Dades gorge. Ait Benhaddou was overigens wel mooi, maar we hadden nu niet echt zoiets van wauw! En we hadden een ritje voor de boeg dus na even rondkijken toch maar weer snel weg. We rijden door de Dades vallei vanaf Ouarzazate richting Skoura. Daar stoppen we even met het plan ergens in een Kasbah te lunchen. Maar we worden in Skoura achterna gezeten door een mannetje op een brommertje die wel een plek weet om te lunchen.. Daar hadden we even geen zin in en we rijden maar weer snel door. Het landschap onderweg is mooi, erg droog met af en toe een groene oase en mooie Kasbahs. Na een paar uur komen we aan in de Dades gorge. We rijden zo'n 25 km de gorge in tot we bij een auberge aankomen waar we willen overnachten. Op zich een mooie plek, en kost 500 dh incl eten, maar er is verder niemand en weinig sfeer. Dat probleem deed zich voor in de hele Dades Gorge, het voelde enorm doods aan; niemand op straat, geen leven in de brouwerij. Dat zal ook te maken hebben gehad met de ramadan. Maar dat alles draagt eraan bij dat we allebei toch wel een echt dipje krijgen. Je weet (sinds we met kids reizen) voordat je op reis gaat dat het de eerste dagen toch wennen is aan een land en het gewoon even tijd kost voordat je relaxed bent. Maar in de Dades gorge was het weer zover en hadden we weer zoiets van wat zijn we nu toch weer hier aan het doen.......(net zoals we dat hadden in Cuba, Bolivia en Maleisie

Laughing
). We rijden weer richting uitgang van de kloof en bij een van de laatste hotelletjes (aubereg panorama) gaan we weer naar binnen om te vragen of ze een kamer hadden. Nou, ruimte genoeg, er was niemand. De man durft 800 dirham ( 72 euro!) te vragen en na wat onderhandelen gaat hij niet lager dan 600. Wij geven aan echt niet meer te betalen dan 550, wat nog veel is. Dus we lopen weg en als we in de auto zitten komt de man er snel aangelopen en zegt dat hij overlegd heeft met de baas (jaja) en dat het akkoord is. Dus spullen uitladen, afspoelen en op het terras gaan genieten van het uitzicht, want ondanks onze dip is het uitzicht geweldig mooi. Als de kids op bed liggen eten wij op het terras onder de sterrenhemel een lekkere tajine en lijkt alles toch goed te komen :-)

De volgende dag na het ontbijt met hetzelfde mooie uitzicht zetten we koers richting Sahara. De rit zal zo'n 4 uur duren, dus vertrekken we niet te laat. Bovendien willen we ook nog de Todra gorge bekijken. Na een uurtje rijden we van de grote weg af de Todra gorge in. En hier komt het goede gevoel gelukkig weer terug. Het is supermooi en langs het water lopen met Tijmen en Mees is erg leuk. Tijmen en Mees hebben ook veel lol bij het water. Door dit bezoekje gaat onze dip gelukkig over (en die komt de rest van de trip ook niet meer terug). Leuk om ook weer eens water (met bijbehorend groen) in een rivier te zien, tot nu toe alleen maar droge rivierbeddingen gezien. We vinden de Todra gorge eigenlijk leuker dan de Dades gorge en hebben een beetje spijt dat we hier niet hebben overnacht. Na een uurtje rijden we weer verder. Onderweg wordt het steeds droger en zien wel alleen nog maar rotswoestijn, met af en toe een groepje kamelen met kamelenherder (en een bordje overstekende kamelen). Een stukje voor Hassilabied (erg chebbi), ons doel, komen we door Erfoud en Rissani. Hier wordt het ineens een stuk groener met veel palmbomen en ziet het er wat minder desolaat uit. Na Rissana verdwijnt het groen weer snel en zitten we weer in de rotswoestijn. Opeens zien we dan in de verte de zandduinen van Erg Chebbi opdoemen. Op goed geluk rijden we van de asfaltweg af richting duinen en richting de hotels die aan de rand van de duinen liggen.

aankomst in Marrakesh en door naar Ouarzazate

2-5 september

Donderdag de 2de vlogen we vanaf Weeze naar Marokko, Marrakesh. Dit keer een korte vlucht van maar 3 a 4 uur. De vlucht gaat goed; we storten niet neer.

Laughing
Vreemd om te merken dat sommige mensen nog steeds de vreemde gewoonte hebben te klappen bij de landing. Zal wel met Ryan air te maken hebben......Bij aankomst vervolgens met de grand taxi naar de medina van Marakesh. De chaufeur weet niet waar onze riad is en zet ons aan de rand af. De bagage, en Tijmen, worden in een kar geladen van een mannetje die ons door allerlei steegjes en over het bekende plein rijdt en na wat zoeken vinden we de riad. Het was een leuk, maar overbodig, tochtje. De man wilde vooraf geen prijs afspreken, en vroeg achteraf dus een belachelijke 100 dh, zon 9 euro. We betaalden 60 dh, wat nog3 keer teveel was. Niet zon zin in gezeur zo vlqk nq qqnkomst dus lieten we het maar zo. De riad; riad alamir, was overigens erg mooi. Hugo heeft voor een paar dh op straat een paar pannekoekjes gekocht en na het eten en het bekijken van de riad zijn we gaan slapen.

Door het tijdsverschil van 2 uur werden de kids om 4.30 wakker, lekker! Na ze een paar uur op de kamer bezig te houden zijn we rond een uur of 7 maar naar buiten gegaan en een stukje gewandeld door de medina en over het djemaa el fna plein gelopen. Daarna ontbijt en even met de eigenaar onze reisplannen besproken. Met name onze plannen om met openbaar vervoer naar de sahara te reizen leek hem nogal lastig, met name omdat er geen of weinig bussen rijden. Dan ben je afhankelijk van de grand taxis, wat het lastig en kostbaar maakt. Een autotje huren voor die trip leek verstandiger. Dat zouden we in de volgende plaats, ouarzazate, wel bekijken. De rest van de ochtend een beetje door marakesh gewandeld, buskaartjes geregeld op het busstation en smiddags in ons kleine zwembadje gerelaxed. Het einde van de dag weer richting plein en door de souq gelopen. Tijmen was zo moe dat hij op de rug van papa in slaap viel. Mees niet, die vond alle drukte erg interessant en keek zijn ogen uit. savonds weer een pannekoekje van de straat op, geen zin om uitgebreid uit te eten. Nadat de kids sliepen hebben we op het dakterras onder de sterenhemel nog een lekker biertje op nu het nog kan.

De volgende ochtend met de petit taxi naar het busstation. Daar kust een wildvreemde kerel Tijmen, die daar helemaal niets van moet weten. Helaas voor Tijmen zal het niet bij deze ene keer blijven.......We wachten een hele tijd in de bus voor die vertrekt, en dat vindt Ivank niet zo leuk, het wordt aardig warm in de bus. Overigens lijkt het wel of we op weg zijn naar een of andere gay-party, er zitten alleen mannen met snorren in de bus, geen vrouw te bekenen! De rit duurt een uur of 5 en gaat dwars door het atlasgebergte. De rit is op zich mooi, maar Ivanka vindt het te warm en gewoon niet fijn. Met Tijmen en Hugo gaat het prima. Met Mees helaas niet. In het begin gaat het prima, maar bij een tussenstop wordt ie wakker en daarna is hij niet erg blij! Nadat hij papa ondergespuugt heeft blijkt waarom, hij was door al die haarspeldbochten gewoon misselijk......Bij aankomst in Ouarzazate laten we ons afzetten bij een budget hotel uit de lonely planet. Prima kamers, maar geen airco. En Ivank wil na de hete busrit, en omdat het zon 40 graden is toch wel gaag airco. De man van het hotel verwijsd ons door naar een ander hotel van dezelfde eigenaar, vlakbij in de buurt, veel luxer met airco en voor 350 dh, ca 30 euro. Nadat we zeggen dat we toch eerst ergens anders willen kijken zakt de prijs meteen naar 300 dh. Bij aankomst blijkt dat echt een koopje, supermooi, zelfs met flatscreen! Blijkt later dat het hotel pas 25 dagen open is, dus is die prijs gewoon een lokkertje geweest. Die middag nog even het centrum ingelopen en savonds op een leuk terassje een pizza op. Verder besloten om toch maar met de auto naar de zandduinen in de woestijn te gaan. Via het hotel konden we een kleine hyundai met airco huren voor 300 dh per dag, wat erg meevalt. We spreken af dat we de auto 7 dagen huren.

De volgende dag na het ontbijt vertreken we. Eerst nog een uitstapje naar Ait Ben haddou de andere kant op en dan door de Dades vallei via Skoura naar de Dades Gorge voor de eerste overnachting.

Vertrek

Het is weer zover, we gaan weer op pad met Tijmen (4) en Mees (1,5). Voor Mees zijn 2de reis, na Maleisie vorig jaar. Voor Tijmen alweer zijn 4 grote reis (na Cuba, Bolivia/Peru en Maleisie), het is onderhand al een echte globetrotter, het wordt de 7de (!) keer dat hij met het vliegtuig op vakantie gaat.

Aanstaande donderdag (2 september) vertrekken we smiddags vanaf Weeze naar Marakesh. Ca 3,5 uurtjes vliegen. DIt is het adres van ons eerste hotel in Marrakesh: http://www.riadalamir.com. Hier blijven we 2 nachten. Voor de overige plaatsen hebben we nog niets geboekt, dat zien we daar wel. We hebben wel al wat hotel adresjes verzameld via internet.

De rest van het reisschema ziet er ongeveer zo uit:

Marakkesh

Tafraoute

Taghazoute

Essaouira

We gaan zien of dit reisschema zo gaat lukken. Dat is het mooie van op de bonnefooi gaan, we hebben alle vrijheid om het anders te gaan doen. 23 september in ieder gevalvanuit Essaouira naar het vliegveld van marrakesh voor de terugvlucht.

Het is wel weer spannend, we zijnbenieuwd hoe Marokko ons gaat bevallen, qua hitteen of het reizen met het openbaar vervoer een beetje te doen is. Hopelijk zijn we niet teveel afhankelijk van de 'grand taxis' en kunnen we veel met de bus reizen. We zullen het wel zien, we hebben er in ieder geval weer zin in!

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!