tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

Tafraoute

16-18 september

De rit, ja het wordt saai, door het anti-atlas gebergte naar Tafraoute is wederom erg mooi. En rondom Tafraoute is misschien wel het mooiste gedeelte, heel bijzondere rotsformaties. Onderweg doen we nog een poging tot picknicken op de grond. Maar dat is niet echt een succes met alle mieren en Tijmen die zit te piepen. Na aankomst in de middag in het hotelgaat Mees even slapen en genieten wij op het dakterras van het hotel van het uitzicht en Tijmen van de DS.We hebben een kamer gevonden in www.HotelSalama.com voor 314 dirham. Het hotel ligt midden in het centrum van het plaatsje, is mooi en schoon, maar echt een midrange hotel en dus ook een beetje onpersoonlijk. Na Mees zijn slaapje lopen we door het leuke plaatsje en komen we ook nog op de kermis. Hugo gaat met Tijmen nog in de botsauto's. De botsauto's vallen bij wijze van spreken half uit elkaar maar het is erg leuk zo tussen de lokale jeugd en met keiharde Arabische muziek op de achtergrond. De kermis bestaat uit: 1 botsauto's, 2 reuzenrad ( die we niet hebben zien draaien), draaimolen en een een schiettentje. Ook wordt er popkorn verkocht. De jongen van de kermis verteld nog dat ze rondtrekken in Marokko, maar dat de marokanen niet veel geld hebben en het moeilijk is aan werk te komen. 'S Avonds eten we voor de verandering in het hotel een tajine en Tijmen en Mees spaghetti bolognaise. Als Mees op bed ligt kletsen we nog even gezellig met Italianen, die we in Mirleft ook al hadden ontmoet in het hotel.

De volgende ochtend na het ontbijt rijden we naar Ait Mansour. Dit schijnt een hele mooie gorge in de bergen te zijn. De rit er naar toe is ook al erg mooi. Onderweg komen we door kleine bergdorpjes waar alle berber vrouwen dezelfde klederdracht hebben. Ait mansour ligt echt schitterend ingeklemd tussen de bergwanden, aan een riviertje met zeer veel palmbomen, een klein paradijsje. Na wat rondgelopen te hebben rijden we door en de omgeving wordt niet minder mooi als we door berberdorpjes en de Afella-Ighir oase komen. Bij de oase stappen we even uit. Hetis hier zo prachtig! En zelfs Tijmen vind het leuk om even te lopen! Jippie, totdat hij valt en natuurlijk weer gedragen wil worden. Die stomme tefa's ook! (klitenband bleef niet meer plakken en dus zaten de schoenen de hele tijd los!) Daarna maar weer de auto in. Op een gegeven moment komen we bij een T-splitsing waar we volgens de kaart en de Lonely-planet links zouden moeten voor de kortste route terug naar Tafraoute. Een stel Italianen die we hadden gesproken zeiden dat ze naar rechts waren gegaan voor de weg terug. Die route is alleen 3 keer zo lang. Wij eigenwijs en toch links. Op een gegeven moment moeten we van de verharde weg af en een piste (onverharde weg) op. Dit blijkt na een km of 2 toch niet zo'n goed idee met het autootje en we rijden maar weer terug. Dus uiteindelijk toch maar de lange route van de Italianen aangehouden. Overigens geen straf want ook deze route is weer schitterend. Heel bijzonder zijn de nomaden tenten die we een paar keer onderweg zien die echt in de middle of nowhere staan. Onbegrijpelijk dat dit deel van Marokko een van de minst bezochte regio's is, want het is zonder meer een van de mooiste delen. ‘S middags lopen we nog wat door Tafraoute en door de souk. Als we het hotel uitkomen staat er weer een mannetje op ons te wachten. Deze achtervolgt ons al een paar dagen en wil maar dat we in zijn winkel komen kijken!, heel irritant! Ivanka is er echt klaar mee en zegt dat hij ons met rust moet laten en dat we zo zeker niet naar zijn shop komen! Hij snapt er helemaal niets van........We eten op een ander terrasje. Vanavond brochetta kip met friet en brood en onderweg naar huis ene toetje!

Na 2 nachten is het weer tijd om te vertrekken. Nu gaan we weer op pad naar Essaouira aan de kust. Een flinke rit, eerst zo'n 160km, veelal door de bergen, naar Agadir en dan nog 170 km naar Essaouira. Maar eerst Appelsap inslaan want dat hebben we eindelijk gevonden voor de jongens en ze drinken het gretig op!