tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

Erg Chebbi (Hasillabied)

6-8 september

We komen door het woestijndorpje Hassilabied en zien dan de auberge sahara camping liggen. Die staat in de lonelyplanet dus daar maar eens kijken. De aubere is, net als alle andere hotels hier , gemaakt van stro en klei, is redelijk basic maar wel schoon en heeft een zwembad. Het kost 550 dirham incl. eten. We proberen nog te onderhandelen maar dat mag niet baten. Dus we besluiten het te doen en na het uitpakken duiken we snel het zwembad in.

Er zijn zelfs andere gasten! Een Spaans gezin die met camper door Marokko reizen. Tijmen begint meteen tegen ze te praten wat ze natuurlijk niet verstaan. Maar gelukkig kan Tijmen wel in het Spaans tot 10 tellen wat ze dan wel verstaan.

Het is echt een lekker plekje om te verblijven, beetje zwemmen en Tijmen en Mees hebben ook lekker de ruimte om buiten rond te rennen.

We lopen ook nog even de (tot 160m hoge!) zandduinen. 'S Avonds eten Tijmen en Mees frietjes (soort van dan) en kip en als zij op bed liggen kunnen wij relaxed tajine eten.

De volgende dag eerst 's ochtends maar weer even zwemmen en daarna met het autootje naar Merzouga. Merzouga is wat groter dan Hassilabied maar stelt nog steeds weinig voor, het zijn wat lemen huisjes en een paar winkeltjes. Wel zien we wat ski's tegen een huisje aan staan, wat wel een apart gezicht is in de woestijn. Verder kopen we wat drinken en voor iedereen een sjaal als bescherming voor je hoofd en gezicht voor de dromedarisrit in de woestijn die avond. Uiteindelijk gebruiken we de sjaals niet, maar hebben we in ieder geval een paar souvenirs uit Marokko.

Als we weer terug zijn gaat Mees even slapen en gaan we met Tijmen nog maar weer even zwemmen. Dan aan het einde van de middag vlak voor zonsondergang gaan we met de dromedarissen een tochtje door de zandduinen maken. Tijmen en Ivanka op 1 dromedaris en Hugo en Tijmen op 1 dromedaris. Verder gaat er ook nog een Belgisch stel mee en zo rijden we met 4 dieren en de begeleider de zandduinen in. Wel een grappig gevoel, zeker als je een zandduin afgaat moet je je goed vasthouden. En alhoewel Mees hier bang is voor de kleinste poesjes vindt hij dit wel leuk. En Tijmen vindt het ook helemaal super, maar vindt het na een tijdje wel wat lang duren. De rit is erg mooi, de kleuren van de zandduinen zijn bij de zonsondergang super. Als we bij een grote duin zijn aanbeland om van daaraf verder de zonsondergang te bekijken valt dat wat tegen omdat in de verte de zon achter de wolken verdwijnt. Maar het uitzicht blijft evengoed geweldig!

Na een uurtje of 2 zijn we weer terug en eten we voor de verandering tajine en Tijmen en Mees weer ‘friet' met kip. Verbazingwekkend hoe goed Tijmen die slappe friet eet aangezien hij er thuis niks om geeft. De kids eten hier überhaupt erg goed, veel beter dan thuis! We relaxen nadat de kids slapen buiten nog een beetje en gaan ook vroeg slapen, morgen weer een flinke rit voor de boeg naar Agdz in de Draa vallei.