tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

Dades Gorge

5-6 september

Na het bliksembezoek (we zijn er een half uur geweest) aan Ait Benhaddou door naar de Dades gorge. Ait Benhaddou was overigens wel mooi, maar we hadden nu niet echt zoiets van wauw! En we hadden een ritje voor de boeg dus na even rondkijken toch maar weer snel weg. We rijden door de Dades vallei vanaf Ouarzazate richting Skoura. Daar stoppen we even met het plan ergens in een Kasbah te lunchen. Maar we worden in Skoura achterna gezeten door een mannetje op een brommertje die wel een plek weet om te lunchen.. Daar hadden we even geen zin in en we rijden maar weer snel door. Het landschap onderweg is mooi, erg droog met af en toe een groene oase en mooie Kasbahs. Na een paar uur komen we aan in de Dades gorge. We rijden zo'n 25 km de gorge in tot we bij een auberge aankomen waar we willen overnachten. Op zich een mooie plek, en kost 500 dh incl eten, maar er is verder niemand en weinig sfeer. Dat probleem deed zich voor in de hele Dades Gorge, het voelde enorm doods aan; niemand op straat, geen leven in de brouwerij. Dat zal ook te maken hebben gehad met de ramadan. Maar dat alles draagt eraan bij dat we allebei toch wel een echt dipje krijgen. Je weet (sinds we met kids reizen) voordat je op reis gaat dat het de eerste dagen toch wennen is aan een land en het gewoon even tijd kost voordat je relaxed bent. Maar in de Dades gorge was het weer zover en hadden we weer zoiets van wat zijn we nu toch weer hier aan het doen.......(net zoals we dat hadden in Cuba, Bolivia en Maleisie

Laughing
). We rijden weer richting uitgang van de kloof en bij een van de laatste hotelletjes (aubereg panorama) gaan we weer naar binnen om te vragen of ze een kamer hadden. Nou, ruimte genoeg, er was niemand. De man durft 800 dirham ( 72 euro!) te vragen en na wat onderhandelen gaat hij niet lager dan 600. Wij geven aan echt niet meer te betalen dan 550, wat nog veel is. Dus we lopen weg en als we in de auto zitten komt de man er snel aangelopen en zegt dat hij overlegd heeft met de baas (jaja) en dat het akkoord is. Dus spullen uitladen, afspoelen en op het terras gaan genieten van het uitzicht, want ondanks onze dip is het uitzicht geweldig mooi. Als de kids op bed liggen eten wij op het terras onder de sterrenhemel een lekkere tajine en lijkt alles toch goed te komen :-)

De volgende dag na het ontbijt met hetzelfde mooie uitzicht zetten we koers richting Sahara. De rit zal zo'n 4 uur duren, dus vertrekken we niet te laat. Bovendien willen we ook nog de Todra gorge bekijken. Na een uurtje rijden we van de grote weg af de Todra gorge in. En hier komt het goede gevoel gelukkig weer terug. Het is supermooi en langs het water lopen met Tijmen en Mees is erg leuk. Tijmen en Mees hebben ook veel lol bij het water. Door dit bezoekje gaat onze dip gelukkig over (en die komt de rest van de trip ook niet meer terug). Leuk om ook weer eens water (met bijbehorend groen) in een rivier te zien, tot nu toe alleen maar droge rivierbeddingen gezien. We vinden de Todra gorge eigenlijk leuker dan de Dades gorge en hebben een beetje spijt dat we hier niet hebben overnacht. Na een uurtje rijden we weer verder. Onderweg wordt het steeds droger en zien wel alleen nog maar rotswoestijn, met af en toe een groepje kamelen met kamelenherder (en een bordje overstekende kamelen). Een stukje voor Hassilabied (erg chebbi), ons doel, komen we door Erfoud en Rissani. Hier wordt het ineens een stuk groener met veel palmbomen en ziet het er wat minder desolaat uit. Na Rissana verdwijnt het groen weer snel en zitten we weer in de rotswoestijn. Opeens zien we dan in de verte de zandduinen van Erg Chebbi opdoemen. Op goed geluk rijden we van de asfaltweg af richting duinen en richting de hotels die aan de rand van de duinen liggen.