tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

aankomst in Marrakesh en door naar Ouarzazate

2-5 september

Donderdag de 2de vlogen we vanaf Weeze naar Marokko, Marrakesh. Dit keer een korte vlucht van maar 3 a 4 uur. De vlucht gaat goed; we storten niet neer.

Laughing
Vreemd om te merken dat sommige mensen nog steeds de vreemde gewoonte hebben te klappen bij de landing. Zal wel met Ryan air te maken hebben......Bij aankomst vervolgens met de grand taxi naar de medina van Marakesh. De chaufeur weet niet waar onze riad is en zet ons aan de rand af. De bagage, en Tijmen, worden in een kar geladen van een mannetje die ons door allerlei steegjes en over het bekende plein rijdt en na wat zoeken vinden we de riad. Het was een leuk, maar overbodig, tochtje. De man wilde vooraf geen prijs afspreken, en vroeg achteraf dus een belachelijke 100 dh, zon 9 euro. We betaalden 60 dh, wat nog3 keer teveel was. Niet zon zin in gezeur zo vlqk nq qqnkomst dus lieten we het maar zo. De riad; riad alamir, was overigens erg mooi. Hugo heeft voor een paar dh op straat een paar pannekoekjes gekocht en na het eten en het bekijken van de riad zijn we gaan slapen.

Door het tijdsverschil van 2 uur werden de kids om 4.30 wakker, lekker! Na ze een paar uur op de kamer bezig te houden zijn we rond een uur of 7 maar naar buiten gegaan en een stukje gewandeld door de medina en over het djemaa el fna plein gelopen. Daarna ontbijt en even met de eigenaar onze reisplannen besproken. Met name onze plannen om met openbaar vervoer naar de sahara te reizen leek hem nogal lastig, met name omdat er geen of weinig bussen rijden. Dan ben je afhankelijk van de grand taxis, wat het lastig en kostbaar maakt. Een autotje huren voor die trip leek verstandiger. Dat zouden we in de volgende plaats, ouarzazate, wel bekijken. De rest van de ochtend een beetje door marakesh gewandeld, buskaartjes geregeld op het busstation en smiddags in ons kleine zwembadje gerelaxed. Het einde van de dag weer richting plein en door de souq gelopen. Tijmen was zo moe dat hij op de rug van papa in slaap viel. Mees niet, die vond alle drukte erg interessant en keek zijn ogen uit. savonds weer een pannekoekje van de straat op, geen zin om uitgebreid uit te eten. Nadat de kids sliepen hebben we op het dakterras onder de sterenhemel nog een lekker biertje op nu het nog kan.

De volgende ochtend met de petit taxi naar het busstation. Daar kust een wildvreemde kerel Tijmen, die daar helemaal niets van moet weten. Helaas voor Tijmen zal het niet bij deze ene keer blijven.......We wachten een hele tijd in de bus voor die vertrekt, en dat vindt Ivank niet zo leuk, het wordt aardig warm in de bus. Overigens lijkt het wel of we op weg zijn naar een of andere gay-party, er zitten alleen mannen met snorren in de bus, geen vrouw te bekenen! De rit duurt een uur of 5 en gaat dwars door het atlasgebergte. De rit is op zich mooi, maar Ivanka vindt het te warm en gewoon niet fijn. Met Tijmen en Hugo gaat het prima. Met Mees helaas niet. In het begin gaat het prima, maar bij een tussenstop wordt ie wakker en daarna is hij niet erg blij! Nadat hij papa ondergespuugt heeft blijkt waarom, hij was door al die haarspeldbochten gewoon misselijk......Bij aankomst in Ouarzazate laten we ons afzetten bij een budget hotel uit de lonely planet. Prima kamers, maar geen airco. En Ivank wil na de hete busrit, en omdat het zon 40 graden is toch wel gaag airco. De man van het hotel verwijsd ons door naar een ander hotel van dezelfde eigenaar, vlakbij in de buurt, veel luxer met airco en voor 350 dh, ca 30 euro. Nadat we zeggen dat we toch eerst ergens anders willen kijken zakt de prijs meteen naar 300 dh. Bij aankomst blijkt dat echt een koopje, supermooi, zelfs met flatscreen! Blijkt later dat het hotel pas 25 dagen open is, dus is die prijs gewoon een lokkertje geweest. Die middag nog even het centrum ingelopen en savonds op een leuk terassje een pizza op. Verder besloten om toch maar met de auto naar de zandduinen in de woestijn te gaan. Via het hotel konden we een kleine hyundai met airco huren voor 300 dh per dag, wat erg meevalt. We spreken af dat we de auto 7 dagen huren.

De volgende dag na het ontbijt vertreken we. Eerst nog een uitstapje naar Ait Ben haddou de andere kant op en dan door de Dades vallei via Skoura naar de Dades Gorge voor de eerste overnachting.

lianne

Goh, wat een vondst dat hotel in Ouarzazate! Wij zaten destijds in Hotel Royal, idd geen airco. Het was flink zweten en behelpen. Zouden jullie de naam van het "luxe"hotel willen prijsgeven?
En hebben ze wellicht ook een website?

Groetjes Lianne
www.boschvertrekt.web-log.nl

Harold

Ben benieuwd naar de rest van jullie vakantieverhalen.
Binnenkort maar eens onder het genot van een biertje de foto's bekijken.

Gr. Harold

John en Paula Moerkerken

De reis en het landschap roept bij ons herinneringen op, maar wij maakten een tour met een luxe bus en sliepen in een luxe hotel. Dit alles in 1993.