tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

Agdz

8-9 september

We rijden vandaag parallel aan de weg Dades vallei - Erg Chebbi maar dan in tegengestelde richting en in de buurt van de Algerijnse grens van Erg Chebbi naar Agdz in de Draa vallei. De rit door dit deel is mooi, stukken mooier dan de rit heen. Echt supermooie uitzichten. Onderweg stoppen we nog bij een paar berberkinderen die schapen aan het hoeden zijn in de middle of nowhere. Ze vragen om bonbon, aangezien we geen snoep aan boord hebben geven we maar wat koekjes. Bij het dorpje Tazzarine gaat het niet helemaal goed, want als we gewoon de weg volgen komen we na een half uur rijden uit bij de weg van de Dades Vallei naar Erg Chebbi....Huh? Dus wij weer 45 kilometer terug naar Tazzarine. Bij navraag blijkt dat we daar een afslag hebben gemist. Niet zo gek als je nagaat dat de afslag niet aangegeven staat......We komen nog door N'kon met hele mooie Kasbahs. En na verloop van tijd rijden we door de groene Draa vallei. Nu nog een plek om te slapen zoeken in Agdz. We hadden een hotel in de lonelyplanet uitgezocht, maar als we door Agdz rijden kunnen we die niet vinden. Überhaupt zien we geen overnachtingadresjes in het plaatsje en we rijden Agdz dan ook zo weer uit. Toch maar weer omkeren en weer terugrijden. Bij het centraleplein zien we bordjes van een paar hotels die richting Palmeraie (palmenbos) wijzen. We rijden een paar kilometer die kant op over een superhobbelige onverharde weg en komen uit bij Kasbah Azul. Die ziet er nogal luxe en duur uit op het bordje maar we besluiten toch maar te vragen of ze een plekkie hebben. De franse eigenaresse geeft aan plek te hebben, maar het kost 925 dirham (85 euro). Oeps.....beetje prijzig. Nadat we zeggen dat we het dan toch maar niet doen daalt de prijs nog wel naar 825 maar ook dat vinden we echt teveel. Tijdens het naar buiten lopen besluiten we het toch maar te doen, het ziet er namelijk wel echt erg mooi uit. Zie ook http://www.kasbahazul.com/ . Uiteindelijk hebben we zo'n 5-6 uur over de rit gedaan. Met Tijmen en Mees achter in de auto gaat alles prima. Mees kan veel slapen in de auto, en af en toe wat piepen van verveling. Voor Tijmen kunnen de ritjes niet lang genoeg duren, kan hij lekker ds-en. Als we zeggen dat we weer naar een andere plek rijden vraagt hij ook telkens ‘en dat duurt lang hè?' met een smile. De kasbah is echt enorm mooi zo midden tussen het groen van de Palmeraie met mooi zwembad en een kamer of 6. Naast ons is Frans stel de enige andere gasten. Mees die gaat dan nog ff slapen en met Tijmen gaan we weer even zwemmen. Daarna lekker een biertje(dat was alweer een dag of 6 geleden)! Tijmen en Mees eten weer ontzettend goed, dit keer Pasta bolognaise. '

De volgende dag wandelen we na het ontbijt aan het zwembad naar de Draa rivier door de Palmeraie. Een erg mooi, maar ook zweterig tochtje tussen de palmbomen en kleine akkertjes door. Het is de hele tijd al heet in Marokko (35-40+ graden), maar het is nu ook vochtig wat het veel erger maakt. Daarna gaat Mees weer even pitten en duiken wij nu het nog kan nog maar eens het zwembad in. Na het uitchecken rijden we Agdz uit richting de wekelijkse souq die nu toevallig is. Het is een mooie markt, maar Ivanka vindt het wat erg heet. We kopen nog een schriftje voor Tijmen om in te tekenen en te schrijven (hij heeft ons reisverslagboekje en de lonelyplanet al vol gekrast) en gaan dan weer. We rijden via een bergpas de ca. 60 km weer terug naar Ouarzazate. Onderaan de bergpas staat de benzinemeter nog op een kwart maar als we driekwart boven zijn begint het lampje al te branden! Ivanka suggereert dan om maar naar beneden terug te keren en in Agdz te tanken. Maar Hugo denkt na de pas we vast nog wel een dorpje met pomp tegenkomen...........Niet dus, wel een dorpje geen pomp, shit! Dus nu nog 40 km op de benzinedampen naar Ouarzazate. Gelukkig is veel bergafwaarts en rijden we veel met ingetrapte koppeling en zonder gas te geven naar beneden en halen we het uiteindelijk. In Ouarzazate kijken we nog bij een paar hotels maar we belanden uiteindelijk toch weer bij ons ‘oude' hotel Azoul, dezelfde kamer voor dezelfde prijs. ‘S avonds eten we weer op het relaxte terrasje van Hotel Royal in het centrum, de kids weer pizza en wij weer tajine.