tijmenenmeesinmarokko.reismee.nl

Essaouira

18-20 september

We vertrekken vroeg voor de lange rit. Vlak na Tarfraoute komen we eerst door de Amandel vallei die wederom super mooi is. Toch maar weer stoppen voor een fotootje......Op zich wel handig zo'n auto in plaats van het openbaar vervoer, maar het is onderweg vaak zo mooi dat de verleiding wel erg groot is om (te) vaak te stoppen voor foto's. Maar goed, weer een mooie rit door de bergen richting Agadir. Maar het schiet niet echt op, die 160 km duren wel een uur of 4. Als we langs Agadir rijden zijn we blij dat we hier niet overnachten, ziet er veel te druk enmassaal uit. Zo'n 20 km na Agadir komen we door Taghazout. Oorspronkelijk stond deze surfplaats ook op onze route. Maar aangezien Hugo ook al in Mirleft gesurft had konden we dit overslaan. In Taghazout bekijken we wat surfwinkeltjes, koopt Hugo nog een Billabong short voor weinig (zou hij echt zijn?) en lunchen we. Hugo krijgt door het surfsfeertje toch een beetje de kriebels om hier nog maar even langer te blijven. Maar Ivanka vindt het teveel stinken naar vis en daarom rijden we maar door

Laughing
. Nog een paar uur rijden verder komen we aan het einde van de dag aan in Essaouira. Op internet hadden we een riad (www.riadzahra.com) met zwembadje gezien en als we daar een bord van zien staan rijden we daar maar eerst heen. De kamer kost niet weinig, 600 dirham, maar is supergroot (het is de familyroom) en de riad is mooi. We zitten op 15 minuten buiten de medina en de omgeving heeft niet heel veel sfeer. We hadden het plan hier 4 dagen te blijven dus besluiten we hier 2 nachten te overnachten en morgen op zoek te gaan naar een adresje in de medina voor nog 2 nachten. Essaouira staat bekend om zijn harde wind, en daar is niets aan gelogen. Het waait enorm hard, en voor het eerst voelt het zelfs een beetje koud aan in de schaduw. Na wat gezwommen te hebben gaan we bij een strandtentje vlakbij eten. Geen tajines te krijgen, dus eten we allemaal pizza. En je merkt dat het hier toeristisch is, want we kunnen zelfs bier krijgen. Op zich een lekker relaxed strandtentje, maar door de sfeer en de muziek had het net zo goed Europa kunnen zijn en dat vinden we toch wel jammer. Terug in de riad gaan de kids slapen en drinken wij nog wat. Ook hier komen we tot de conclusie dat deze riad niet helemaal ons ding is. Klinkt misschien raar, maar het voelt gewoon wat te luxe aan. Dat is ook te zien aan de andere (wat oudere Engelse) gasten die wat te net gekleed aan het diner zitten. We zitten toch liever in meer budget hotelletjes met een relaxter sfeertje.

De volgende dag lopen we, met Tijmen en Mees op de rug, want Tijmen wil uiteraard niet lopen, naar de medina. Na een uurtje of 2 rondlopen worden we wat positiever over Essaouira, voelt toch wel echt Marokkaans aan en zeker in de hoofdstraat is het erg levendig en kleurrijk. Verder reserveren we een kamer bij d' Ali Baba in de hoofdstraat voor 250 dirham, we lopen door wat vage achterafstraatjes in de mellah (joodse buurt) en lunchen wat. Als we weer terug zijn duiken we maar weer even het zwembad, mar het weer wordt slechter en we hebben zelfs veel regen.S'avondseten we ( bij gebrek aan tajines in de andere dichtbijzinde restaurantjes) in hetzelfde strandtentje.

's Ochtends na het ontbijt maken we nu het nog kan nog even gebruik van het zwembad en rijden we naar de medina. In de auto hebben we het er al over of we hier eigenlijk nog wel 2 dagen willen blijven. Als we weer door de medina, over de stadsmuren en door de haven wandelen komen we tot de conclusie dat we doorgaan. Echt veel te veel toeristen en toeristenwinkels hier en we hebben het eigenlijk wel gezien. We nemen nog een lunch op de hand ( sandwich shawarma ( mmm lekker!) en voor de kids een sandwich kaas, banaan en jokidrink!) Het is niet dat het niet leuk was, maar 4 nachten is echt teveel. Dus rijden we in een uurtje of drie via Safi naar Oualidia.

ome nico

mooi verhalen en zeker mooie foto's

geniet maar.

nico